تبلیغات
تولزخبرنامه ی ایمیلی سایت زیست شناسی نوجه ده - نکته هایی در مورد زیست شناسی و آزمایشگاه یک

ساعات خوشی برای شما آرزو مندیم.

نکته هایی در مورد زیست شناسی و آزمایشگاه یک

تاریخ:جمعه 20 اردیبهشت 1392-10:50 ق.ظ

کتاب زیست‌شناسی و آزمایشگاه ۱،حاوی مطالب مهمی است که همه‌ساله حدود ۳۰درصد سؤالات کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهد.

 این کتاب، دارای متنی سلیس و روان می‌باشد ولی مطالب موجوددر آن، به‌طرز بسیار زیرکانه‌ای نوشته شده و گاهاً نیز در بخش‌های مختلف کتاب،مطالبی نیز وجود دارد که یا کامل‌کننده‌ی همدیگر هستند یا حتی نفی‌کننده‌ی یکدیگر. متأسفانه دانش‌آموزان غالباً در پایه‌ی سال دوم دبیرستان، با آموزش متناسب و خوبی پیرامون مطالب کتاب درسی، روبه‌رو نمی‌شوند. چون در اکثر مدارس، فقط به نوشته‌های جاری در کتاب اشاره می‌کنند. درحالی‌که آن چیزی که مطالب مطرح‌شده درفصل‌های مختلف کتاب را برای شنونده و بعداً خواننده جالب می‌کند، چراهایی خاص است که می‌توان پیرامون مطالب کتاب فوق مطرح کرد. 

 ارتباط دادن مطالب بخش‌های مختلف کتاب، از نکات مهم و قابل توجهی است که به آن پرداخته شود. اگر این نکات،پیرامون مطالب بخش‌های مختلف این کتاب رعایت شود، آموختن مطالب آن بسیار سریع و درعین حال شیرین می‌شود.

 به نظر من، دقت در نکات این کتاب، به‌صورت خط‌به‌خط و ارتباطی، مشکل را برطرف می‌کند.

 برخی از نکاتی که در این کتاب آمده و شایددر نظر اکثر دانش‌آموزان، به‌عنوان سؤال مطرح نشود یا حتی مهم به نظرنرسد:

 در بخشی از این کتاب در فصل مولکول‌های زیستی پیرامون، مثلاً این‌که بدانیم:

 الف-چه مولکول‌هایی در گروه درشت‌مولکول‌ها قرار دارند و این‌که درشت‌مولکول‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند.

 ب-در دستگاه گوارش انسان و بسیاری از جانوران، چه عواملی سبب هیدرولیز سلولز می‌شود؟

ج-چرا بدن ما قادر به هیدرولیز نشاسته می‌باشد ولی قادر به هیدرولیز سلولز نیست؟

د-ویزگی همه‌ی لیپیدها، آب‌گریز بودن آن‌هاست و در مقابل آن، چرا فسفولیپیدها، دوگانه دوست هستند و آیا با ویژگی همه‌ی لیپیدها هماهنگی دارند؟

ی-یا نوشته‌اند که ساختار همه‌ی استروئیدها، یکسان و شبیه کلسترول است. حال این سؤال مطرح می‌شود که کلسترول چه شکلی است؟

 بررسی شکل غشاء درفصل سفری به درون سلول یا در فصل سفری به درون سلول:

این‌که اساساًاندامک چیست؟

چه اندامک‌های غشاداری در سلول داریم و وظیفه‌ی هر کدام چیست؟

یا در صورت نبود یک اندامک غشادار، این وظیفه را در سلول چه کسی انجاممی‌دهد؟

و یا این‌که منشأ شکل‌گیری این اندامک‌ها در سلول چیست؟

درفصول مختلف کتاب، نکاتی از این‌دست به‌وفور به چشم می‌‌خورد که متأسفانه دانش‌آموز،بی‌تفاوت از کنار آن‌ها می‌گذرد و چون یادگیری صحیح انجام نشده است، بنابراین امکان جایگزینی مفهومی آن در بخش‌های یادگیری عمیق مخ اتفاق نمی‌افتد.  یا مثلاًدر فصل سازمان‌بندی سلول‌ها، اشاره شده که ولوکس، یک کره‌ی توخالی است.  آیابه نظر شما، این جمله عاقلانه است؟

 چه‌طور می‌تواند توده‌ی سلولی توخالی در زیرآب شناور باشد؟

آیا ولوکس روی سطح آب حرکت می‌کند یا داخل آب؟ پس اگر توخالی است،چگونه اتفاق می‌افتد؟

یا در بخش گوارش نیز مراحل اولیه‌ی گوارش ذکر‌شده درمورد همه‌ی جانوران، صادق نمی‌باشد و یا مفهوم صحیحی از گوارش شیمیایی عنوان نشده و نیاز به تأمل و دقت نظر بیش‌تری در این مورد احساس می‌شود.  مثلاً براساس مطلب کتاب، گوارش شیمیایی یعنی تجزیه‌ی پلی‌مر به منومر. حال اگر در جریان گوارش،یک پروتئین بزرگ در معده لیپید‌های کوچک تبدیل ولی به منومر تبدیل نشود، چه نوعگوارشی یافته است؟

یا اساساً نحوه توضیح منحنی الکتروکاردیوگرام چگونه بایدانجام گیرد؟

چرا ثبت امواج قبل از انجام عمل اتفاق می‌افتد؟

یا نحوه‌یانتقال خون افراد به یکدیگر چگونه است؟

آیا از فردA می‌توان خون کامل را به فردAB داد؟

 بله یا خیر آن چگونه است؟

 آیا به فردRh منفی می‌توان خون مثبت تزریقکرد یا خیر؟

بسیاری مطالب این درس که درواقع با زبان خاصی مطرح شده ولی با دید دقیق‌تری باید به آن رسید که نیازمندی دانش‌آموز را به بررسی بیش‌تر کتاب الزامی می‌کند. یا در بخش‌های گیاهی چرا در سطح زیر برگ، روزنه‌ی هواییداریم و در سطح بالای برگ رسم‌شده در کتاب، روزنه‌ی هوایی رسم نشده است و اساساًچرا بارگیری و باربرداری آبکشی، همواره با انتقال فعال صورت گیرد؟

و چرامثلاً در بخش پائین روی هنله آب باز جذب نمی‌شود و یا این‌که چه تفاوتی بینجابه‌جایی و حرکت وجود دارد؟

 و این‌که مکانیسم کوتاه شدن سارکومر در طول انقباض ماهیچه‌ای چگونه رخ‌می‌دهد و یا اجزای سلول ماهیچه‌ای مخطط کدام هستند و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

در پایان یادآور می‌شودم که مهم‌ترین عامل در یادگیریزیست، اول خواندن، دوم طرح سؤال‌های چرایی و سوم طرح مسائل ارتباطی و تجزیه و تحلیلآن‌ها می‌باشد که می‌تواند فرآیند خواندن و آموختن را از حالت حفظی به یادگیری وآموختن ارتقاء دارد.

 و چیزی که یاد گرفته شود، با کوچکترین مشاهده و مرور مجدد،به مرحله‌ی عمل می‌رسد




http://velvetfuhriman.weebly.com/blog/severe-arch-pain-when-walking
جمعه 6 مرداد 1396 11:23 ب.ظ
If you wish for to improve your familiarity simply keep visiting this site and be updated with the hottest news update posted here.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo





Powered by WebGozar

asgharalijani
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This http://up.prozhe98.ir/up/prozhe98/Pictures/banner/spmb/240.gif

javahermarket

javahermarket

javahermarket

ایجاد خبرنامه ایمیلی

وب هکس

وب هکس

98love

پخش زنده حرم

javahermarket