تبلیغات
تولزخبرنامه ی ایمیلی سایت زیست شناسی نوجه ده - مشاوره درسی برای مطالعه فیزیک2 پیش‌دانشگاهی

ساعات خوشی برای شما آرزو مندیم.

مشاوره درسی برای مطالعه فیزیک2 پیش‌دانشگاهی

تاریخ:شنبه 5 اسفند 1391-08:10 ب.ظ

مباحث مطرح‌شده در کتاب فیزیک 2 پیش‌دانشگاهی به نسبت کتاب فیزیک 1 پیش‌دانشگاهی یا کتاب فیزیک 3، کم‌حجم‌تر و دارای روابط کمتری می‌باشند. در آزمون سراسری سال‌های اخیر در رشته‌ی ریاضی، حدود 7 الی 8 تست از کل این مباحث پرسیده شده است که با توجه به تعداد کل سؤالات یعنی 45 عدد، حدود 17درصد را به خود اختصاص داده‌اند و در مقایسه با کتاب فیزیک 1 پیش‌دانشگاهی که حدود 30درصد سؤالات را شامل می‌شود، اختلاف چشمگیر است. در رشته‌ی تجربی در سال‌های اخیر نیز درصدی مشابه گروه ریاضی از این مباحث سؤال پرسیده شده است.

مطالب مطرح‌شده در کتاب فیزیک 2 پیش‌دانشگاهی، عمدتاً تشریحی، روان و دارای مفاهیم ساده‌ری نسبت به مباحث قبلی هستند، از این‌رو یادگیری آن‌ها می‌تواند احتمال پاسخ‌دهی صحیح به سؤالات آزمون سراسری این فصول را  بالاتر ببرد. روابط مطرح‌شده در این فصول نیز هم ساده هستند و هم کم‌تعداد و عمدتاً با حلی نه‌چندان طولانی به پاسخ می‌رسند. از همین‌روست که به شما داوطلبان عزیز توصیه می‌گردد حتماً یادگیری و تمرین این فصول را در برنامه‌ی کاری خود قرار دهید تا بتوانید به‌راحتی به سؤال‌های مطرح‌شده از آن‌‌ها پاسخ گویید.

یکی از بهترین منابع موجود برای آموزش این مباحث، کتاب درسی می‌باشد زیرا هم توضیح مناسب  و کافی دارد و هم مثال‌ها و تمرین‌های مرتبط. مفاهیم همراه نمودارها و شکل‌های خوبی توضیح داده شده‌اند، پس توصیه می‌شود از شکل‌ها و نمودارهای کتاب، غافل نشوید و حتماً برای درک عمیق‌تر، به سراغ آن‌ها رفته و آن‌ها را بررسی کنید. درضمن سؤالات و تست‌های این مباحث، عمدتاً در انتها یا اواسط سؤالات آزمون سراسری چیده می‌شوند، بنابراین لازم است در جلسه‌ی آزمون، وقت خود را به‌گونه‌ای تنظیم نمایید که حتماً به این سؤالات رسیده و بتوانید به آن‌ها پاسخ صحیح دهید. فراموش نکنید که در آزمون سراسری، همه‌ی سؤالات درس فیزیک، ارزش برابر دارند بنابراین اولویت با سؤال‌هایی است که بیش‌تر بلد هستید و یا حل کوتاه‌تر و مطمئن‌تری دارند.
1- در فصل اول، کتاب فیزیک 2 پیش‌دانشگاهی که در ادامه‌ی مباحث موج 1 می‌باشد، موج‌ها در محیط ‌های دوبعدی و سه‌بعدی مطرح شده‌اند. بازتاب از انتهای آزاد و انتهای بسته و تفاوت آن‌ها را حتماً تمرین کنید و عمده‌ی زمان خود را روی موج‌های ایستاده صرف نمایید.
موج‌های ایستاده‌ی تشکیل‌شده در طناب یا تار ( محیط یک‌بعدی)، شکل‌های آن‌ها، هماهنگ‌ها و روابط آن‌ها را خوب به خاطر بسپارید.
می‌دانیم که در تار یا طناب دو سر بسته در دو انتها، گره تشکیل می‌شود و تمام هماهنگ‌ها تولید می‌شوند بنابراین ساده‌ترین شکل موج ایستاده، یک شکم و دو گره دارد که بسامد پایه یا هماهنگ اصلی نامیده می‌شود.
  
(
n
تعداد شکم‌ها می‌باشد)    
در تار یا طناب با یک انتهای بسته و یک انتهای آزاد، در انتای بسته، گره و انتهای آزاد، شکم تشکیل می‌شود. در این حالت تعداد گره‌ها و شکم‌های تشکیل‌شده همواره برابر است. در ساده‌ترین حالت، یک شکم و یک گره ایجاده شده که هماهنگ اصلی یا بسامد پایه نام دارد. در این حالت فقط مضارب فرد هماهنگ اصلی تولید می‌گردد یا به عبارتی فقط هماهنگ‌های فرد ایجاد می‌شوند.
 پس با توجه به نوع انتهای تار یا طناب و تعداد گره‌ها و شکم‌های ایجادشده در طول تار یا طناب می‌توان شماره‌ی هماهنگ را تشخیص داد، شکل آن را رسم کرد، رابطه‌ی آن را نوشت و سایر اطلاعات پرسیده‌شده در مسأله را به‌دست آورد. به خاطر داشته باشید که:

1- فاصله‌ی دو گره متوالی و برابر،   می‌باشد و فاصله‌ی یک گره از شکم مجاور آن   می‌باشد.

2- در موج ایستاده، دامنه‌ی نقاط مختلف، متفاوت است ولی نقاط بین دو گره، همگی هم‌فاز هستند و با نقاط بین دو گره بعدی، در فاز مخالف می‌باشند.

3- امواج ایستاده در هر سه نوع (جامد، مایع و گاز) به‌وجود آمده و تشکیل می‌شوند.

4- اختلاف بسامد دو هماهنگ متوالی در تار یا طناب دو سر بسته، برابر بسامد اصلی و در تار یا طناب با یک انتهای بسته و یک انتهای آزاد، 2‌برابر بسامد اصلی می‌باشد زیرا فقط هماهنگ‌های فرد تولید می‌شوند یعنی:
دو سر بسته
باز و بسته

تداخل امواج در دو بعد مشابه بر هم نهی در یک بعد است با این تفاوت که در این حالت، تعداد نقاط گره و شکم بی‌شماری تشکیل می‌شوند و اصلی‌ترین شرط آن، وجود دو منبع موج هم‌بسامد و هم‌فاز می‌باشد که همانند شکل کتاب، بتوانند امواجی را در محیط دوبعدی (مانند سطح آب) منتشر کنند. در این حالت به دلیل اختلاف راه نقاط محیط با دو منبع  ، اختلاف فاز در آن‌ها ایجاد می‌شود که   از رابطه‌ی زیر به‌ست می‌آید:
 
در این تداخل نقاط گره و شکم روی هذلولی‌هایی هستند که برحسب فاصله ا ز دو منبع به‌وجود می‌آیند.
2- صوت، موجی طولی است که در اثر انبساط و تراکم‌های متوالی لایه‌های هوا پیش‌روی می‌کند و به‌عبارتی دارای تپ‌های تراکمی (پرفشار) و انبساطی (کم‌فشار) می‌باشد. سرعت انتشار صوت در محیط‌های متراکم، بیش‌تر می‌باشد و لذا در جامدها بیش‌تر از مایع‌ها و در مایع‌ها بیش‌تر از گازهاست. سرعت انتشار صوت در گازها از رابطه‌ی   به‌دست می‌آید.

لوله‌های صوتی وسایلی هستند که در آن‌ها ستونی از هوا وجود دارد و با دمیدن در آن‌ه‌ا می‌توانیم امواج ایستاده‌ی طولی تشکیل دهیم. لوله‌ها به دو نوع هر دو انتها باز و یک انتهای باز و یک انتهای بسته طبقه‌بندی می‌شوند که روابط آن‌ه‌ا مشابه روابط امواج ایستاده در تار یا طناب می‌باشد که پیش از این توضیح داده شد. در حل مسائل لوله‌های صوتی، حتماً به نوع انتهای لوله و تعداد گره و شکم یا شماره‌ی صوت ایجادشده توجه نمایید زیرا این نوع تست‌ه‌،ا حل ساده‌ای دارند و با دقت بیش‌تری برای حل آن‌ها می‌توان به پاسخ صحیح رسید. مسائل مطرح‌شده در مورد تار و طناب در مورد لوله‌های صوتی نیز برقرار می‌باشد.

شدت صوت، رابطه‌ای است که توجه به اجزای آن می‌واند در حل تست‌‌ها کمک کند.   شدت صوت با مجذور دامنه و بسامد، نسبت مستقیم و با مجذور فاصله از منبع صوت، نسبت عکس دارد. درک انسان از صوت، تراز شدت صوت نام دارد که واحدهای آن، بل و دسی‌بل می‌باشد و برابر است با:
 و در قیاس تراز شدت صوت در دو حالت مختلف داریم:
 اگر منبع صوت و ناظر هر دو یکسان باشند، ناظر بسامد واقعی منبع را می‌شنود ولی با حرکت نسبی ناظر و منبع نسبت به یکدیگر، ناظر بسامدی متفاوت با بسامد اصلی منبع را می‌شنود که به آن بسامد ظاهری گویند و این پدیده را اثر دوپلر می‌نامند. رابطه‌ی اثر دوپلر را حتماً به خاطر بسپارید زیرا در سال‌های اخیر همواره مسأله‌ی دوپلر، جزو لاینفک سؤالات آزمون سراسری بوده است:
 - در استفاده از رابطه‌ی اثر دوپلر توجه کنید که سرعت‌‌های   و   دارای جهت هستند و علامت منفی یا مثبت آن‌ها در حل مسأله اثرگذار می‌باشد. جهت مثبت، جهت انتشار صوت از منبع به سمت ناظر می‌باشد.
3- در فصل امواج الکترومغناطیس، نوع دیگری از امواج که برای انتشار احتیاج به محیط مادی ندارند، معرفی می‌گردند. برای تسلط به مطالب این فصل، لازم است اندکی از مباحث مغناطیس و القای سال گذشته را به خاطر داشته باشید. شکل‌گیری موج الکترومغناطیسی توسط آنتن به‌خوبی در کتاب توضیح داده شده ولی جدول ویژگی‌های امواج الکترومغناطیسی را حتماً چندین‌بار با خودتان مرور نمایید. مهم‌ترین موضوع این فصل که مورد پرسش قرار می‌گیرد، آزمایش یانگ است. حتماً روابط نوارهای روشن و تاریک را به‌خوبی بیاموزید و بدانید که علت شکل‌گیری آن‌ها باز هم پدیده‌ی تداخل امواج است.

  نوارهای تاریک
  نوارهای روشن
4- در فصل فیزیک اتمی، توجه به نمودارهای تابندگی برحسب طول موج از هر دو دیدگاه جدید و قدیم و توجه به نتایج آن، اهمیت دارد. پدیده‌ی فوتوالکتریک و رابطه‌ی آن، یکی از مهم‌ترین مطالبی است که در این فصل مورد سؤال قرار می‌گیرد. حتماً رابطه‌ی   را خوب تمرین کنید و مسائل زیادی از آن حل کنید تا بر آن مسلط شده و بتوانید پاسخ‌گوی سؤال احتمالی آن باشید. رابطه‌ی ریدبرگ- بالمر، یکی دیگر از سرفصل‌های اساسی در این مبحث است و بر مبنای آن، جدول رشته‌های طیف اتم هیدروژن تنظیم شده است. نام رشته‌ها و گستره‌ی طول موج آن‌ها، جزو نکاتی است که حتماً باید به خاطر داشته باشید. مدل اتمی بعد و چهار اصل آن را دقیقاً مطالعه کنید و تعداد حالت‌ه‌ای تابش فوتون از ترازهای بالاتر به ترازهای پایین‌تر   را از روی شکل کتاب بررسی نمایید.
5- در فصل فیزیک هسته‌ای، بنای بیش‌تری به استفاده از محفوظات شماست ولی تجربه‌ی چند سال اخیر نشان داده که رویکرد طراحان در طرح تست، بیش‌تر به دو موضوع محدود می‌گردد: یکی مسأله‌ی پرتوزایی و پرتوهای   و   و   که موازنه کردن دو طرف واکنش پرتوزایی چه از نظر عدد اتمی و چه از نظر عدد جرمی اهمیت به‌سزایی دارد و دیگری، مبحث نیمه‌عمر و روابط آن. نیمه‌عمر، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا تعداد هسته‌های پرتوزای موجود در یک نمونه، به نصف برسد.

جرم باقی‌مانده و  از مباحث دیگر قابل توجه در این فصل می‌توان به نیم‌رسانای نوع   و   اشاره کرد که از کنار هم قرارگیری آن‌ها دیود حاصل می‌شود.

توضیحات آخر فصل، راجع به انرژی هسته‌‌ای و نحوه‌ی تولید آن از اورانیوم تا آخرین ذره‌ پرتوزا نیز قابل توجه می‌باشد و خوب است حتماً در هر دور مرور، نیم‌نگاهی به این دو موضوع داشته باشید.

در انتها مجدداً یادآور می‌شویم که تست‌های کتاب فیزیک 2 پیش‌دانشگاهی عمدتاً ساده و روان هستند لذا از دست دادن آن‌ها به جهت کمبود وقت در آزمون سراسری، اشتباه بزرگی است. پس وقت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که حتماً همه‌ آن‌ها را یک دور بررسی نمایید.




http://mariequall.hatenablog.com
پنجشنبه 22 تیر 1396 09:39 ب.ظ
Hello, There's no doubt that your blog might be having internet browser
compatibility issues. When I take a look at your site in Safari, it looks fine however,
when opening in I.E., it has some overlapping issues.
I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, fantastic site!
Jaime
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:44 ب.ظ
It's genuinely very complicated in this full of activity
life to listen news on TV, thus I only use world wide web
for that reason, and get the newest information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo





Powered by WebGozar

asgharalijani
Image by Cool Text: Free Logos and Buttons - Create An Image Just Like This http://up.prozhe98.ir/up/prozhe98/Pictures/banner/spmb/240.gif

javahermarket

javahermarket

javahermarket

ایجاد خبرنامه ایمیلی

وب هکس

وب هکس

98love

پخش زنده حرم

javahermarket